Mokslininkai įspėja: atsargiai su sultimis


Pradžia tapo Jungtinės Karalystės (JK) mokslininkų tyrimai dėl neigiamo apelsinų sulčių poveikio.

Tačiau juk šviežiai spaustos apelsinų sultys, skrebučiai ir kiaušinienė su kumpiu – tai klasikiniai angliški pusryčiai. Kodėl gi mokslininkų dėmesį patraukė būtent sultys, o ne, pavyzdžiui, keptas kumpis, kurį tikrai būtų sunkoka pavadinti sveiku produktu?

Vis dėlto, kaip teigia nutukimo bei mitybos specialistė Susan Jebb iš Oksfordo universiteto, apelsinų sulčių (tiek iš pakelių, tiek iš šviežiai spaustų) sudėtyje esantys saldikliai (nors ir natūralūs) patenka į kraują akimirksniu. Tokiu būdu gliukozės kiekis kraujyje staigiai šokteli bei išskiriamas insulinas, o tai kenkia kasai. S. Jebb paskaičiavo, kad kiekvieną dieną dideliais kiekiais sultis vartojančių žmonių tikimybė susirgti diabetu 20 proc. didesnė.

„Taip pat dietologai nepataria gerti daug apelsinų sulčių, ypač nepatartina tai daryti nevalgius“, – patikino Nacionalinės dietologų asociacijos narė Liudmila Denisenko.

„Tačiau tai susiję visai ne su insulino išskyrimu. Vaisių rūgštys žaloja tuščią skrandį, o tai gali sukelti rėmenį, gastrito paūmėjimą, o kartais net ir opaligę. Be to, rūgščios sultys kenkia dantims. Mano nuomone, geriau suvalgyti apelsiną – juk jo sudėtyje yra vertingos ląstelienos bei pektino, kurių daug mažiau net ir šviežiai spaustose sultyse.

„Visos sultys – tai labiau maistas nei gėrimai“, – patikino Rusijos N. I. Pirogovo medicinos universiteto dietologijos katedros docentas bei klinikos „Mityba ir sveikata“ vyr. gydytojas Michailas Zejgarnikas. „Neveltui Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) rekomenduoja per dieną išgerti ne daugiau 200 ml sulčių.

Rusijos dietologijai nėra tokie griežti – per parą leidžia išgerti porą stiklinių sulčių. Tačiau vertėtų nepamiršti, jog sulčių sudėtyje yra daug ištirpusių medžiagų – druskos, mikroelementų, vitaminų ir pektino, o svarbiausia – fruktozės. Tai reiškia, kad patekusios į žmogaus organizmą sultys gali tirštinti kraują, tokiu būdu sukeldamos troškulį.

Rusijos sulčių gamintojų sąjungos skelbiamais duomenimis, vienoje apelsinų sulčių stiklinėje yra vitamino C paros norma, vienoje pomidorų sulčių stiklinėje yra 11 proc. geležies, 20 proc. kalio ir 33 proc. vitamino C paros normos, stiklinėje vynuogių sulčių yra 10 proc. seleno paros normos, stiklinėje morkų sulčių – vitamino A paros norma bei 26 proc. kalio paros normos, o stiklinėje obuolių sulčių – 12 proc. margano ir 10 proc. kalio paros normos.

delfi.lt